Pravděpodobně nejudržitelnější traktor na světě
Valtra na Agritechnice 2025 odhaluje vizi pravděpodobně nejudržitelnějšího traktoru na světě
Na veletrhu Agritechnica 2025 společnost Valtra hrdě představila naši odvážnou vizi pravděpodobně nejudržitelnějšího traktoru na světě: speciální koncept 6. generace série S.
Od svého uvedení na trh v roce 2023 získala série S mezinárodní uznání, když během jediného roku obdržela všechny tři hlavní designérské ceny – včetně prestižního ocenění Red Dot Best of the Best. To se dosud žádnému traktoru nepodařilo.
Postavena na udržitelnosti od samého začátku
Série S je kompletně vyráběna v továrně Valtra v Suolahti, která se blíží dosažení nulových emisí – během pěti let snížila své emise o 97 %. Sto procent elektřiny v továrně pochází z obnovitelných zdrojů a přibližně polovina všech použitých komponent zde má původ přímo ve Finsku.
Motor AGCO Power 84 LXTN pro sérii S se vyrábí jen zhruba 200 km od závodu Suolahti. Tento motor je plně kompatibilní s palivem HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), které může v porovnání s fosilní naftou snížit emise skleníkových plynů až o 90 %*.
Veškeré první plnění kapalin v továrně Suolahti probíhá s použitím paliva Neste MY Renewable Diesel™ – paliva vyráběného ze 100% obnovitelných surovin, které ve srovnání s fosilní naftou snižuje emise skleníkových plynů až o 90 %* v průběhu svého životního cyklu. Od roku 2017 Valtra spotřebovala přes 5 milionů litrů tohoto paliva, čímž zabránila úniku více než 15 000 tun skleníkových plynů do atmosféry.
Chytřejší materiály, chytřejší zemědělství
Kabina série S, vyvinutá ve spolupráci s finským partnerem MSK Group, využívá materiály a výrobní postupy, které snižují uhlíkovou stopu z výroby. Díky použití za studena tvářených ocelových plechů vyrobených inovativními metodami snižuje MSK emise CO₂ z primárního materiálu o 68 %. Pokročilé materiály zároveň snižují emise z tažených kovových dílů o 40 % a alternativní materiály pro profilové trubky mohou dále redukovat emise až o 69 %. Speciální reflexní skla kabiny snižují energetické nároky klimatizace, což dále přispívá ke snížení spotřeby paliva.
Model Valtra série S vystavený na veletrhu Agritechnica byl osazen pneumatikami Soil King VF od Nokian Tyres s technologií Intuitu™ 2.0 – první komerčně dostupnou chytrou technologií pneumatik s měřením zatížení, která poskytuje rychlá a přesná doporučení správného tlaku. Pneumatiky umožňují ošetřit o 6 % větší plochu za hodinu, snižují spotřebu paliva při kultivaci o 8 % a při dopravě o 5 %. Součástí vystaveného traktoru je také systém centrálního huštění pneumatik Valtra (CTIS), který podle výzkumu společnosti Valtra a agronomického týmu AGCO umožňuje přesné úpravy tlaku, díky čemuž snižuje utužení půdy o 17 % a spotřebu paliva na poli o 7 %.
Koncept rovněž představuje inovaci ve výrobě kol, která je zatím ve vývoji. Náboj kola od Nokian Tyres je vyroben z materiálu SSAB Zero™ – oceli založené na recyklovaném materiálu a energii z bezfosilních zdrojů, která oproti tradiční oceli snižuje uhlíkové emise až o 75 %.
Udržitelnost řízená daty
Na konceptu traktoru Valtra série S byl představen také koncept AGCO Power CO₂ Calculator – průkopnické řešení vyvíjené pro detekci typu paliva, výpočet emisí a generování ověřených zpráv o udržitelnosti. Řešení využívá palivových senzorů a cloudového softwaru, takže farmářům umožňuje činit informovaná rozhodnutí a přesně dokládat svůj environmentální dopad.
Série S integruje chytré zemědělské technologie Valtra využívající platformu PTx Trimble – včetně systémů Valtra Guide, Auto U-Pilot, SmartTurn a Valtra Connect. Tyto nástroje automatizují práce na poli, snižují spotřebu vstupů a podporují rozhodování na základě dat, což vede k udržitelnějším a produktivnějším postupům.
AGCO Power CO₂ Calculator a náboj kola od Nokian Tyres jsou prezentovány jako koncepty. V okamžiku uvedení nejsou zveřejněny žádné konkrétní termíny uvedení na trh.